تقریری جدید از وظیفهگرایی نتیجهگرا
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
مقاله حاضر در زمینۀ اخلاق هنجاری است که تلاش دارد نظریهای نو دربارۀ معیار درستی و نادرستی اعمال ارائه دهد. تقریرهای سنّتی نظریههای نتیجهگرایی (که معیار درستی عمل را خوبی نتایج آن میداند) و وظیفهگرایی (که معیار درستی عمل را ذات عمل بیان میکند، نه نتیجه) هر دو ناقص بوده و دارای اشکالاتی هستند. فیلسوفان اخلاق معاصر، با ادغام دو نظریۀ نتیجهگرایی و وظیفهگرایی سعی کردهاند نظریههای تلفیقی جدیدی ارائه کنند که از اشکالات دو نظریۀ سنّتی مصون باشند. نگارنده نیز در این مقاله تلاش میکند یک تقریر جدید از وظیفهگرایی نتیجهگرا ارائه دهد. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا به تعریف نظریههای نتیجهگرایی و وظیفهگرایی و بیان معیار درستی و نادرستی عمل از دیدگاه آنها پرداختهشده است؛ سپس دیدگاه خود نگارنده، که تقریری از «وظیفهگرایی نتیجهگرا» است، بیان شده و تلاش شده است نحوه تعامل دو نظریۀ وظیفهگرایی و نتیجهگرایی و جایگاه هر یک در این نظریه تعیین گردد. به عقیدۀ نگارنده دو اصل وظیفه و نتیجه، در تعیین درستی و نادرستی اعمال، دخیل هستند. اصل وظیفه، اصل نخستین است که وظیفه در نگاه نخست ما را تعیین میکند و اصل نتیجه، اصل دوم است که گاه به صورت مؤید و گاه به صورت معارض با اصل وظیفه، عمل میکند. در صورت توافق اصل وظیفه و اصل نتیجه، وظیفه فاعل، انجام عمل مطابق وظیفه است؛ اما در صورت تعارض این دو اصل، راهکارهایی برای حلّ آن ارائه شده است که تا حدّ زیادی تصمیمگیری برای فاعل اخلاقی را در اینگونه موارد آسان میکند.
منابع مشابه
تقریری جدید از وظیفه گرایی نتیجه گرا
مقاله حاضر در زمینۀ اخلاق هنجاری است که تلاش دارد نظریه ای نو دربارۀ معیار درستی و نادرستی اعمال ارائه دهد. تقریرهای سنّتی نظریه های نتیجه گرایی (که معیار درستی عمل را خوبی نتایج آن می داند) و وظیفه گرایی (که معیار درستی عمل را ذات عمل بیان می کند، نه نتیجه) هر دو ناقص بوده و دارای اشکالاتی هستند. فیلسوفان اخلاق معاصر، با ادغام دو نظریۀ نتیجه گرایی و وظیفه گرایی سعی کرده اند نظریه های تلفیقی جدی...
متن کاملتفکیک پدیدار و ذات معقول: مسألهای جدید و یا تقریری نو از مسألهای کهن
یکی از مشهورترین عناصر فلسفة نظری کانت، عبارت است از تفکیک میان ساحت شناختنی و ساحت ناشناختنی. موضوع اصلی این نوشتار عبارت است از نشان دادن ویژگیهایی که تقریر کانت از چنین تفکیکی را از برداشت متقدمان و اسلاف وی جدا میکند. در این راستا، ابتدا توصیف مختصری از این تفکیک به دست داده شده است. سپس سابقة تمایز میان ساحت شناختنی و ساحت ناشناختنی در نزد پارهای از فلاسفه به اختصار مورد بررسی قرار گرفت...
متن کاملتفکیک پدیدار و ذات معقول: مسأله ای جدید و یا تقریری نو از مسأله ای کهن
یکی از مشهورترین عناصر فلسفة نظری کانت، عبارت است از تفکیک میان ساحت شناختنی و ساحت ناشناختنی. موضوع اصلی این نوشتار عبارت است از نشان دادن ویژگی هایی که تقریر کانت از چنین تفکیکی را از برداشت متقدمان و اسلاف وی جدا میکند. در این راستا، ابتدا توصیف مختصری از این تفکیک به دست داده شده است. سپس سابقة تمایز میان ساحت شناختنی و ساحت ناشناختنی در نزد پاره ای از فلاسفه به اختصار مورد بررسی قرار گرفت...
متن کاملتقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا
به اعتقاد ملاصدرا، حقیقت مطلق وجود، محض هستی و تحقق در خارج است. این حقیقت با وسعت و بساطتی که دارد، برای موجودات دیگر تحققی باقی نمیگذارد. در عین حال ملاصدرا، به وجودهایی که مقیّد هستند نیز قائل است. ملاصدرا، معتقد است حقیقت مطلق، میتواند خود را به صورت هستیهایی مقیّد و محدود تنزل دهد. با این تنزل موجودات دیگر محقق میشوند. نسبت این موجودات با هستی مطلق، نسبت مقسم با اقسام است. زیرا وجود مطل...
متن کاملتقریری جدید از نظریه ی امر الهی(رابرت مری هیو آدامز)
رابرت مری هیو آدامز، از فیلسوفان معاصر دین معتقد است نظریات قبل از وی در این مورد، که آن ها را نظریات امرالهی اصلاح نشده می نامد، دارای مشکلاتی است. وی چندین مولفه را در رابطه با این نظریه بیان می کند و باور دارد که این مولفه ها موجب اصلاح شدن نظریه ی امر الهی و مبری شدن این نظریه از انتقاداتی است که بر آن وارد شده است. بر همین مبنا نظریه ی خود را در این مورد ، امر الهی اصلاح شده می نامد. از ...
15 صفحه اولتقریری واقع گرایانه از اعتباریات علامه طباطبایی (ره)
ازآنجاکه علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم گزارههای اخلاقی را ذیل ادراکات اعتباری دستهبندی نموده و ارزش منطقی و واقعنمایی را از آنها سلب میکنند، همچنین آنها را تابع احتیاجات حیاتی و عوامل مخصوص محیطی بشر قلمداد کرده، برای آنها به تبع سیر تکاملی زندگی اجتماعی تغییر قایل میشوند و آنها را غیرضروری و موقت میخوانند، ابهاماتی درباره واقعگرایی ایشان در حوزه اخلاق و به تبع آن احکام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 9
صفحات 7- 27
تاریخ انتشار 2013-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023